Materialele naturale (lana/matase/bambus): necesitate pentru sanatatea copiilor!

 Atunci cand suferim de unele afectiuni ale pielii trebuie sa acordam o deosebita importanta la tot ceea cu ce intram in contact direct si in aceste cazuri materialele naturale pot fi considerate o necesitate.  Din fericire Sofi nu sufera de alergii si nici nu are pielea sensibila. Dependenta sau necesitate? Depinde cum privesti lucrurile. Daca iau in calcul toate proprietatile materialelor si ma gandesc ca Sofi nu a fost niciodata prea infofolita ca un bursucel, a avut libertate de miscare chiar si atunci cand afara erau minus 10 grade,  nu i-a fost frig, dar nici nu a transpirat atunci cand a fost foarte cald,  atunci cred ca este o dependenta provenita din necesitate 😊.Pentru a ajunge la dependenta este extrem de simplu si e nevoie de urmatoarele elemente: 1 bebe/copil, documentare, informatii relevante despre fibrele naturale versus cele sintetice si o prima proba/purtare. La noi cel putin asa a fost si cunosc multe cazuri care se incadreaza aici. Daca ai in anturaj un impatimit  care ti le recomanda cu drag si  cu multa pasiune pai atunci sigur nu mai ai scapare.

Povestea noastra despre lana a inceput odata cu nasterea Sofiei. Desi  m-am imaginat ca mama inca de cand ma jucam cu papusi, acest moment s-a lasat foarte mult timp asteptat chiar si dupa ce m-am casatorit. Apoi, totul s-a schimbat intr-o clipa. Ca si cand as fi pasit intr-o lume total diferita  in care prioritatile mele s-au schimbat si lucrurile din jurul meu au capatat o cu totul alta insemnatate. Am inceput sa caut solutii mai sanatoase pentru orice, sa acord o mai mare importanta pentru  ce mananc, pentru modul de a petrece timpul liber, orelor de somn (aici inca astept momentul cand voi reusi sa dorm macar 3 ore legate),  felului in care am grija de mine si pentru ceea ce imbrac. Imi doresc sa fiu sanatoasa si sa am grija asa cum trebuie de copilul meu.

Sofi a dormit dezvelita intotdeauna si mereu a transpirat mult. In camera am pastrat temperatura de 22-24 grade maxim  si tot degeaba, caci transpira incat uda cearceaful sub ea.  Desi aveam doar 2 ore de somn intre alaptari, abia daca reuseam sa dorm cate 30 minute caci mereu stateam cu grija sa nu raceasca, sa o mut atunci cand se uda cearceaful sau sa o schimb daca transpira prea tare.  Ma simt ca intr-o reclama la un produs minune, insa chiar asa este. Totul s-a schimbat cand am descoperit lana. Chiar daca transpira, pot sta linistita datorita proprietatii de a absorbi vaporii de apa din corp si eliminarii lor in atmosfera. Parca imi ofera un comfort psihic de care aveam nevoie si voi detalia mai multe motive in articol.

Nu sunt cele mai aspectuase haine, ba chiar mi se par destul de limitate din acest punct de vedere. Nu sunt ieftine, chiar deloc. Nu pot spune ca au fost dintotdeauna intre favoritele Sofiei, caci micuta nu stia ea cu ce o imbracam cand inca incerca sa descifreze cum sa stea in 2 picioruse. A fost o perioada cand mai mai ca ne luptam vreo 5 – 10 minute inainte sa o conving sa o imbrac cu ele. Asta pe la varsta de 2 ani, atunci cand a inceput sa fie selectiva si sa aiba propriile preferinte in ceea ce priveste imbracamintea ei. Initial m-am gandit ca poate simte lana mai aspra, cu toate ca aveam si unele texturi extrem de fine, asemenea matasii sau combinatii de lana cu matase. Aceasta perioada a durat aproximativ 3 luni, apoi a disparut dintr-odata. Nici macar nu pot identifica momentul acela si ma bucur ca acum le imbraca cu drag, ba chiar ea isi alege ce sa poarte in fiecaare moment al zilei, caci ne schimbam de 2-3 ori/zi … minim.

Odata cu venirea zilelor mai calduroase am descoperit si m-am indragostit de matasea pentru copii. Si aici am avut aceeasi surpriza: o perioada in care a refuzat textura, desi sunt cele mai fine materiale pe care le-am vazut si simtit. Inca nu am gasit raspunsul pentru acea perioada de respingere.

Intotdeauna cand cumpar o haina ma uit la compozitia materialelor. Sunt materiale pe care le caut si materiale de care ma feresc oricat de mult mi-ar placea vizual.

Materialele de care eu ma feresc si de ce: cu siguranta aici intra orice inseamna fibre artificiale/materiale sintetice pentru ca  impiedica pielea sa respire si sa elimine toxinele. Pot declansa leziuni cutanate, dermatite de contact sau alergii ale pielii. Mai mult decat atat, au in compozitie multe substante chimice nocive corpului uman, susceptibile sa provoace deteriorarea sistemului imunitar, probleme de comportament si dereglari hormonale, chiar si cancer. Din acest motiv, medicii dermatologi si pediatrii recomanda sa evitam imbracamintea care are in continut acril, poliester, nailon, vascoza, acetat si triacetate. (Cosmina Ionita – qbebe).

Materiale pe care le caut in compozitia hainelor: lana, matase, bambus organic, bumbac.  Lana si bumbacul pentru orice anotimp, iar matasea, inul si bambusul organic in special pentru vara.

Dintre toate fibrele naturale lana este favorita mea. Poate si pentru ca a fost prima pe care am descoperit-o si care mi-a luat un stres de pe umeri.  Dupa cum spuneam, pentru mine cel mai important aspect este acela ca Sofi transpira destul de usor si am nevoie de materiale care sa asigure o buna respirabilitate.  Pe masura ce creste  intra in contact cu tot mai multi copii. De asemenea, mi-am propus sa ii ofer libertate cat mai mare, sa descopere singura natura cu partile ei frumoase sau mai putin frumoase, iar proprietatile  antibacteriene și antimicrobiene ale acestor materiale imi ofera comfortul psihic de care am nevoie si care ma opreste de la a rosti acel “NU” pe care il aud atat de des copiii: nu pune mana acolo, nu te duce acolo pentru ca e murdar,  nu alerga pentru ca transpiri si apoi racesti etc. etc. etc.  Pe scurt despre lana merino: este fina (nu aspra ca hainele din copilaria mea), este calduroasa iarna si racoroasa vara, are factor de protectie între 30 și 50 UPF, este antibacteriana si antipraf, se curata foarte usor (de multe ori este de ajuns sa o aerisesti pentru cateva ore), respinge apa, ajuta la reglarea temperaturii corpului si mentine caldura organismului (de aceea nu este recomandata atunci cand avem febra), la o umiditate de pana la 33% a lanii, aceasta nu se simte umeda pe piele si asigura o buna respirabilitate, absoarbe transpiratia corpului – ea poate absobi pana la 40% greutatea ei.

Pe langa proprietatile incontestabile ale lanii, exista si 2 mici probleme care pot sa apara. Trebuie avuta mare grija la modul de intretinere (spalare) si pastrare: neapart spalate la maxim 30 grade, manual sau la program special pentru lana (maxim 400 rotatii stoarcere), cu detergent special pentru lana (in caz contrar materialul intra foarte mult la apa), iar depozitarea peste anotimpuri poate duce la formarea moliilor. De aceea este recomandata documentarea privind pastrarea hainelor din lana. Recunosc ca eu nu am avut probleme de acest gen si am pastrat lana la un loc cu restul hainelor, in sifonier. Am aerisit insa des si am folosit pliculete de lavanda intre haine.

Despre bambus am gasit unele studii care arata ca acesta isi pierde proprietatea de a fi  o fibra eco prin tratamentele chimice la care este supus pentru a se transforma in fibre utilizate in industria textila.  Din cauza aplicarii tehnologiilor de separare a  fibrelor pentru  producerea tesaturii din bambus  Biroul Canadian de Concurenta si Comisia Federala a Comertului din SUA refuza sa recunoasca bambusul ca un  produs  în totalitate natural.  Oricum, fibra de bambus are  cateva proprietati datorita carora se afla in randul preferintelor mele: este usoara, moale, are un luciu natural frumos, nu se sifoneaza, nu se electrizeaza, nu produce reactii alergice, nu irita pielea, dar o protejeaza  de razele ultraviolete, are proprietati antibacteriene si previne cresterea organismelor patogene, a ciupercilor si acarienilor (pe o fibra de bambus 70% de  bacterii sunt ucise), si pastreaza aceste proprietati antibacteriene chiar si dupa o suta de spalari (aceasta proprietate dispare in urma spalarilor succesive deoarece este obtinuta prin adaugarea in vascoza a unui bactericid : amoniu cuaternar care inhiba sau scade rata de multiplicare a bacteriilor),  tesaturile de bambus au efecte antiinflamatorii asupra organismului, au calitati termostatice excelente (lasa sa treaca aerul cu 20%  mai mult , absoarbe cu 60% mai multa umiditate, decat tesaturile din bumbac, ceea ce inseamna ca hainele, facute din bambus,  vor ramane mereu proaspete, uscate si lipsite de mirosuri neplacute).  Sursa

În general, lana, matasea si bambusul reprezinta materiale ideale, mai ales pentru imbracamintea pentru copii, pentru acei care sufera de alergii, articole sportive, precum si pentru nenumaratele proprietati enumerate in acest articol.

Iata si o scurta recenzie a producatorilor de la care am probat cate ceva, in ordinea preferintelor. 

  1. ManyMonths (Finlanda):  atat pentru prim strat, cat si ca strat intermediar sau strat exterior in zilele nu foarte reci de primavara/toamna. Dupa cum o spune si numele, principala caracteristica este aceea ca au croiala de asa natura incat pot fi purtate pe o perioada indelungata, chiar ani. Cel mai mult imi place textura materialelor: nu sunt foarte groase, dar nici foarte subtiri, fiind foarte versatile si potrivite pentru orice anotimp. De asemenea, culorile sunt foarte vii si jucause, asa cum sunt si copiii. Articolul preferat: nu pot alege doar unul – cagula + body + colanti dublati;
  2. Joha:  mai mult pentru haine de casa, pijamale si “de tavaleala” (de la Joha le prefer mai mult pe cele din bumbac organic si bambus; Sunt insa si cateva rochite din lana care imi plac mai mult decat cele ale altor branduri producatoare de lana pentru copii; Articol preferat: rochita de lana; 
  3. Disana (Germania): pentru lana fiarta ca strat exterior. Foarte calduroase, se curata foarte usor si nu necesita spalare decat in cazuri “extreme” (asta la noi inseamna varsaturi sau tavaleala in noroi). Articol preferat: overall-ul. L-am purtat pana la minus 5 grade si Sofi era toata calda atunci cand noi eram inghetati.
  4. FUB (Danemarca): ca strat exterior pentru primavara/toamana. Textura este foarte pretioasa si seamana mult cu matasea ca si finete. Am clasat-o pe locul 4 din cauza culorilor care mi se par cam reci pentru copii, se potrivesc insa cu designul care este unul clasic. Articole preferate: pulover/dres;
  5. Cosilana (Germania): pentru haine de casa/ tavaleala. Articolul preferat: cei mai comozi pantaloni. Imi plac deoarece sunt foarte fini si au banda de la mijloc foarte lata, astfel ca tin mijlocul mereu acoperit;
  6. Dilling (Danemarca): pentru pijamale sau haine de casa. Articol preferat: aici nu am un articol preferat deoarece simt ca acest brand nu ni se potriveste.

In Romania exista mai multi distribuitori ale brandurilor mentionate mai sus, insa cea mai placuta experienta o am cu cei de la hiphip.ro.  Se misca foarte repede, livrarile se fac chiar si a doua zi dupa plasarea comenzii si nu am avut niciodata problema cu retururile. Se muleaza usor dupa nevoile clientului.

As putea sa scriu inca foarte multe despre lana si bambus, dar ma opresc aici si va las pe voi sa le descoperiti mai in detaliu. Matasea este inca noua in garderoba Sofiei si asteptam caldura pentru a o testa. Pana atunci, ma opresc aici, deoarece orice as auzi/citi despre un produs, nu voi scrie niciodata despre el inainte de a-l testa. Sper sa revin cu update pozitiv si in privinta matasii :).

 

 


Leave a Reply

