Lucruri care ne fac viata minunata: 10 mirosuri ale copilariei

Studiile arata neputinta copiilor de a retine evenimente din primii 3 ani de viata. In aceasta perioada copiii isi folosesc memoria pentru dezvoltarea limbajului si descoperirea lumii inconjuratoare, insa nu detin suportul necesar stocarii informatiilor pe termen lung. Tinand cont de aceste date, cel mai probabil Sofi nu isi va aminti multe sau chiar nimic de la aceasta varsta, dar asta nu inseamna ca nu mai trebuie sa ne dam silinta.
Incerc sa imi dau seama care este prima mea amintire. Este o intamplare petrecuta alaturi de verisoara cu care am copilarit. Cred ca este din jurul varstei de 5 ani, caci eram la gradinita. Am copilarit la tara, iar pana la gradinita aveam de mers vreo 30 minute (cu mersul meu de prichindel). In acea dimineata a mers verisoara mea cu mine si in drum spre gradinita ne-am hotarat sa ne oprim la frizerie pentru a ne tunde. Ne-am rugat noi mult de d-na frizerita sa ne tunda, dar nu a acceptat fara mami sau tati ☺. Am plecat suparate mai departe, dar ne-a venit o alta idee. Era cald afara si ne era pofta de inghetata, dar cum nu aveam bani la noi, am inceput sa strigam la oameni la poarta si sa cerem bani pentru a ne potoli pofta. Am strans repede banii necesari ☺.  Acum stau si ma intreb ce era in mintea acelor oameni, caci stiti cum e la tara, ne cunoastem cu totii intre noi ☺. Puteam merge acasa, caci sigur aveam inghetata buna facuta de mama sau sa luam bani pentru a cumpara, dar care ar mai fi fost farmecul ?!?!  
Si astfel am ajuns sa ma gandesc la lucrurile si intamplarile care ma fac fericita, pe care le am intotdeauna cu mine in suflet si pe care le scot la suprafata la nevoie. 

Astazi m-am gandit la mirosurile minunate din copilarie si cu greu m-am rezumat la 10 dintre ele:

1. Mirosul de ger imbinat cu tesatura hainelor proaspat spalate si inghetate. Nu folosea mama balsam pe atunci si totusi e cel mai frumos miros posibil de haine curate. Intotdeauna hainele erau uscate pe sarma in aer liber, iar iarna erau tepene, aproape inghetate de la frig;

2. Mirosul de soba pe motorina. Bunica avea casa langa a noastra si cateodata dormeam acolo impreuna cu verisorii mei. Toti 4 intr-un pat, intr-o camera care acum imi pare foarte mica si care era incalzita de o soba pe motorina. Cat de minunat era acel miros asociat cu trosnetul pe care il scotea si cu licarirea flacarilor. Sincer, as prefera o noapte la gura acelei sobe, decat o noapte la gura semineului;

3. Mirosul de rosii coapte si proaspat culese din gradina. Aveam multe legume si fructe in gradina, insa mirosul de rosie asa cum il simteam atunci, este peste restul. Nici macar nu le spalam. Le culegeam si le mancam goale sau cu paine. Un deliciu;

4. Mirosul de cozonaci, cornulete cu rahat sau crema de zahar ars. Mama gatea mult, mereu casa mirosea a ceva dulce bun, bun si proaspat pregatit de ea. 

5. Mirosul de seminte de floarea soarelui coapte la cuptor. Cam o data pe saptamana stateam toti la un film, un meci sau pur si simplu, cu cornete facute din ziare si rontaiam la seminte proaspat coapte. Cand eram foarte mica mi le decojea tata si abia asteptam sa ma lase sa le sparg singura.

6. Mirosul de cirese coapte. Aveam un cires mare si ne strangeam cu totii la cules. Intai mancam pana ne umflam si apoi fiecare cu galeata lui. La un moment dat primeam recompense pentru fiecare galeata … ce imi mai mergea mana …
7. Mirosul rujului mamei. Mama nu s-a machiat niciodata, insa intotdeauna folosea un ruj rosu. Era rujul acela ce culoare verde, in carcasa aurie, care devenea rosu pe buze si nu se mai curata decat foarte greu. Mirosea a ceva placut, dulce, iar eu il asociam cu tocurile si rochiile mamei, caci mereu cand il folosea era eleganta. Abia asteptam sa il pot folosi si eu si … nu mi-a luat mult pana ce l-am probat.

8. Mirosul prafului de pe strada neasfaltata. Da, este un miros care imi trezeste amintiri placute, ale jocurilor in aer liber din copilarie, strada pe care stateam pana seara, tarziu. Strada este si acum neasfaltata, dar parca nu mai are acelasi farmec, caci s-a umplut de masini si nu mai este plina de copii.

9. Mirosul lanului de floarea soarelui. Ne strecuram si “furam” cate o palarie de floarea soarelui, alergam sa nu ne zareasca paznicul, iar apoi stateam gramada si rontaiam la ea. Cateodata o lasam sa se usuce, alteori mancam semintele proaspete. Yummmy

10. Mirosul casei parintesti.   Aici as putea scrie foarte mult, dar stiu ca nu are rost. Fiecare avem intiparit in suflet acest miros si fiecare il simtim altfel. E mirosul care ne aminteste cat de importanti suntem si cat de mult valoram.

Peste o saptamana fetita mea implineste 2 ani si am inceput pregatirile pentru a o petrece cat mai frumos, atat pentru ea, cat si pentru noi. Atunci cand sunt trista sau trec prin momente mai dificile, ceea ce imi aduce intotdeauna zambetul pe buze este derularea in minte a intamplarilor frumoase din viata mea. Din fericire acestea sunt multe din copilarie si pana in prezent si sunt extrem de recunoscatoare pentru asta. Astfel ca, imi doresc, ca atat cat tine de mine, sa ii ofer Sofiei amintiri cat mai frumoase. 


Leave a Reply

