Traditii si obiceiuri actuale de Anul Nou la noi si la prietenii din China 

A fost frumos de Craciun, dar putin obositor si prea scurt pentru a petrece suficient timp cu toata familia si prietenii. Ca in fiecare an, Craciunul se intinde pe o perioada de 3-4 zile la noi si l-am petrecut cu parintii, nasii, finii si foarte putin timp ne-a ramas pentru prieteni. Imi face placere sa gatesc pentru persoanele dragi mie, insa de Craciun mergem in vizita la parinti si cum cea mai mare placere a lor e sa gateasca pentru noi si sa ne vada mancand pana nu mai putem, nu avea rost sa mai gatesc si eu caci ceva sigur ar fi ajuns la gunoi.

Anul Nou a trecut si se apropie Anul Nou chinezesc, cand toata China intra in cea mai lunga vacanta din tot timpul anului. In 2017 se implinesc 10 ani de cand a inceput experienta mea cu China si de cand am descoperit un job frumos si nou pentru mine (foarte stresant uneori, recunosc), de cand am descoperit lucruri noi si oameni frumosi si interesanti dincolo de impresia gresita pe care o aveam despre tot ceea ce se ascunde in spatele a “made in China”.  S-a creat o legatura, 2 furnizori devenindu-mi prieteni de familie destul de apropiati. Astfel m-am gandit sa fac o paralela intre cum petrecem sau am petrecut noi de revelion si  cum o fac apropiatii din China. Am descoperit ca Anul Nou chinezesc sau Festivalul Primaverii, cum este denumita aceasta sarbatoare, este foarte asemanatoare cu perioada  Craciunului de la noi. Aceasta este cea mai mare si importanta sarbatoare din China, simbolizand recunostinta pentru toate lucrurile bune si frumoase primite in anul care s-a încheiat. In 2017, anul nou chinezesc este sarbatorit pe 28 ianuarie si toata China este in vacanta pentru minim 7 zile ( 27 ianuarie-2 februarie), inclusiv magazinele, bancile si restaurantele fiind inchise. Majoritatea chinezilor prelungesc aceasta vacanta pana la 3 sau chiar 4 saptamani, iar scolile sunt inchise intre 20 ianuarie – 16 februarie.

Pe scurt, iata cum a fost revelionul nostru si cum il sarbatoresc prietenii din China:
Obisnuim sa petrecem revelionul acasa, fie la noi, fie la prieteni.  A fost al 2-lea revelion al Sofiei si ne-am dorit sa o avem alaturi, mai ales ca nu avem posibilitatea de a petrece sarbatorile impreuna  in fiecare an. Tinand cont de aceste aspecte, am decis sa petrecem acasa, in pijamale, cu mancare, muzica, mult dans, sedinta foto si putin desene ☺.  Pe viitor ma vad si intr-o cabana la munte, tot in 3 … 4 sau inconjurata de prieteni. Varianta cu restaurantul nu cred ca o voi incerca vreodata, nu de revelion. Avem prieteni dragi  in jurul nostru, inainte si dupa Sofi au ramas tot aceeasi (cu putine exceptii), astfel ca variante de a petrece in mai multi au existat, insa anul acesta am simtit sa petrecem in mica noastra familie.

Anul acesta nu am avut mult timp pentru gatit si nici nu mi-am dorit sa stau toata ziua in bucatarie, caci Sofi e cu o maseluta si e in faza ” a mami, a mami batze”.  Meniul mesei de revelion a continut aperitive, ciorba de legume, pui si strut la cuptor, fursecuri cu stafide … si cam atat.

Nu avem anumite mancaruri pe care sa le gatim de revelion, in fiecare an gatim in functie de timp, musafiri si pofte … asa a ajuns strutul in meniu (a plecat sotul flamand la cumparaturi si a venit acasa cu aceasta … surpriza). A fost pentru prima data cand am gatit si gustat strut si este o carne pe care o recomand tuturor. Este foarte gustoasa, sanatoasa si contine mai putine calorii, colesterol si grasimi chiar si decat carnea de curcan sau pui. Este foarte usor de gatit  la cuptor, tigaie sau gratar (voi reveni cu retetele).

Dupa masa ne-am uitat la tv, am alergat prin casa, am dansat foarte mult pe colinde (“Domn, Domn sa-naltam”a devenit colindul si muzica de dans preferata a Sofiei), am facut poze, am privit focurile de artificii, iar la miezul noptii ne-am pus cate o dorinta. Pe la 1 Sofi s-a culcat, eu am urmat-o pe la 2, iar sotul meu pe la 4. A fost o seara frumoasa si relaxanta in familie, exact asa cum ne-am dorit.

In China se sarbatoreste cam la fel ca in cazul Craciunului la noi: majoritatea se intorc la casa parinteasca, in locurile unde au copilarit si isi reintalnesc vechii prieteni cu care poate nu au mai vorbit de-a lungul anului. Este perioada pe care o petrec relaxati cu familia si prietenii, cu petreceri, mancare si bautura, uitand complet de munca pentru cel putin 7 zile. Este perioada cand se pot revedea cu totii, avand vacanta in aceeasi perioada (multi au vacanta extinsa). Pe parcursul anului lucreaza foarte mult, multe zile cu program prelungit, perioade lungi fara weekenduri de odihna, astfel ca aceasta sarbatoare este ocazia lor de a uita de toate problemele, de a privi cu recunostinta spre ceea ce le-a oferit anul care s-a incheiat, de a se relaxa alaturi de familie si prieteni si de a-si face planuri pentru anul care urmeaza sa inceapa. Este extrem de dificil sa convingi un chinez sa lucreze in aceasta perioada.

In saptamana de dinaintea Anului Nou se face curat, se spala toate hainele si se gateste. In aceasta perioada, in majotitatea cazurilor barbatii se ocupa de curatenie, iar femeile de gatit.

In China masa din seara de revelion este denumita “masa reintregirii” si este un moment foarte important. Este o masa foarte bogata, cu mancaruri mai deosebite si mai sofisticate decat cele servite in mod uzual, de obicei cuprinzand peste 10 feluri de mancare, incluzand pui, peste, branza de soia, orez si coltunas. In interiorul coltunasului se introduce o moneda, iar cel care o gaseste se considera ca va avea un an plin de prosperitate. La miezul noptii artificiile nu au cum sa lipseasca.

Dupa masa toata lumea sta de vorba sau se uita la televizor si se culca mult mai tarziu decat de obicei.Se considera ca cucat stai mai mult treaz de Anul Nou, cu atat vei trai mai mult.  Acum sau a doua zi, cand merg in vizita, copiii primesc de la parinti, bunici si alte rude plicuri rosii in care se gasesc bani. Acestia sunt denumiti “bani norocosi”, iar plicul are culoarea rosie deoarece poporul chinez considera ca aceasta culoare aduce noroc.

Zilele ce urmeaza sunt petrecute la fel, dedicate familiei si prietenilor: petreceri, mancare, bautura, relaxare. Unul dintre prietenii care mi-a vorbit despre obiceiurile din familia lui are o fabrica de genti. Produce pentru foarte multe  branduri renumite. Cu siguranta ca majoritatea aveti acasa cel putin o geanta care a iesit din fabrica lui. Anul 2016 a fost un an plin, cu peste 55 de comenzi si peste 4 milioane de genti produse, astfel ca acum abia asteapta vacanta de Anul Nou alaturi de familie. Pentru el acest timp este de nepretuit si nu ar renunta pentru nimic la aceasta vacanta: 17 ianuarie – 12 februarie. Este timpul lui de calitate alaturi de sotie, copil, parinti si prieteni.

Voi reveni mai tarziu, dupa eveniment, cu un articol dedicat, cu mai multe detalii, poze si retete ale mesei de Revelion chinezesti.

 

 


Leave a Reply

