Gustări sănătoase preferate de cei mici, dar și pe placul părinților

    Atunci când este vorba despre alimentația copilului fac parte din categoria părinților obsedați de hrană cât mai proaspătă și sănătoasă. Oricât de obosită și epuizată m-aș fi simțit, mancarica proaspăt preparată nu putea fi exclusă din programul zilnic. După fiecare masă mă simțeam foarte mândră de aportul nutrițional oferit fetiței mele :). Vorbesc la trecut deoarece în timp parcă am tratat puțin această obsesie … zic eu ☺.

În general, Sofi nu face mofturi, dar ca noi toți, are momentele și preferințele ei. Până la 11 luni i-am pregătit mâncare proaspătă, neapărat gătită in aceeași zi, ba chiar cu maxim 1 ora înaintea mesei.      La 11 luni am fost in vacanță la Sibiu si pentru prima dată m-am lăsat convinsă de soțul meu să cumpărăm câteva borcănele. Aveam bucătărie proprie complet utilată și dimineața îi pregăteam și mâncarea pentru prânz, pe care o luam la noi, iar la restaurant, când mancam noi, ceream apă fierbinte pentru a încălzi și mâncarea Sofiei. Într-o zi însă, nu a vrut să mănânce ce îi pregătisem, planul de rezervă erau cerealele pregătite cu apă fiartă (nu lapte, căci alăptam), dar le-a refuzat și pe acestea. Era maricica deja și  …avea o mamă crizata, care considera că tzitzi nu este suficientă și că la această vârstă copilul trebuie să aibă 3 mese solide neapărat … potrivit pediatrului (acum mi-am mai revenit și încerc să adaptez totul după nevoile și cerințele copilului și nu invers … nu tot ce găsiți in cărți este și corect sau potrivit pentru copilul vostru; nu uitați că fiecare copil este diferit și mai ales se dezvoltă diferit). Să revenim la momentul nostru de criză când soțul mi-a propus să meargă să caute borcănele cu mâncare pentru bebeluși … după vreo 20 minute s-a întors cu tot ce a găsit: legume cu vita, legume simple, iaurt cu caise pt începerea diversificării. Vita nu i-a placut Sofiei, în schimb borcănelul cu legume l-a  devorat imediat, plus un borcanel de iaurt și bineînțeles tzitzi la desert. Nu vă spun cât de vinovată m-am simțit atunci pentru mâncarea oferită fetiței !!! Simțeam frustrare că parcă mâncase ceva nesănătos, dar mă bucuram în același timp că mâncase foarte bine. 

   În continuare, nu sunt adepta borcănelelor, dar nici nu sunt împotriva lor. Consider că din când în când, la nevoie, sunt chiar foarte utile. Prefer să merg într-un concediu la munte și să fiu liniștită că nu-i un capăt de țară dacă într-o zi copilul meu va consuma un borcanel în locul mâncării proaspete. Acum Sofi este mare, mănâncă aproape tot ceea ce mâncăm și noi, dar în cazul unui al doilea copil, sigur nu aș mai fi la fel de … strictă. Mereu am 3-4 borcanele în casă, just in case. Când spun că nu mai sunt la fel de strictă nu mă refer la faptul că aș folosi borcănele, ci la faptul că nu mai gătesc zilnic pentru fiecare masă, ci doar atunci când este vorba de brânză proaspătă, fructe sau ouă. În rest, ciorbita sau felul 2 le gătesc pentru 2-3 zile.  Astfel avem mai mult timp pentru alte activități pe care să le facem împreună și mâncarea este la fel de sănătoasă. 

    Atunci când plecăm la plimbare, la joacă sau în vizite obișnuiesc să iau cu noi fructe tăiate mărunt, pentru a le mânca mai ușor cu furculița sau scobitoarea. Pentru  locul de joacă mereu pregătesc porție dublă, căci sigur se mai strâng 2-3 copii pofticioși sau flămânzi în jurul nostru ☺.  Ca o paranteză, atunci cand vrei să oferi ceva de mâncare copilului și sunt prezenți mai mulți copii, recomand din experiența să luați copilul deoparte dacă nu aveți să oferiți și celorlalți copii, căci mereu va fi minim un copil care va dori să guste. 

    Am căutat foarte mult opțiuni de gustări cât mai sănătoase pentru copii, fără zahăr sau sare, atât in supermarketuri cât și online și surprinzător, am descoperit că oferta este destul de limitată.  

   Întotdeauna înainte să îi ofer ceva Sofiei, gust  eu pentru a fi sigură că este ok. Mi s-a întâmplat să pregătesc brânză proaspătă din sticlă de lapte desigilat de mine și deși în termen, era acrișor. Nu este suficient să verificăm termenul de valabilitate, căci contează mult și condițiile de transport și depozitare. 
   Iată câteva dintre alegerile noastre pentru a fi oferite ca gustare între mese atunci când nu suntem acasă (de multe ori si atunci când suntem acasă, căci sunt preferatele Sofiei).  Atunci când are  poftă de ceva, mă ia de mână, mă duce la sertarul cu gustări și își alege singură ce dorește. 

1. Piureul de fructe la pungulita. Noi îl preferăm pe cel de la Hipp, însă consumăm și de la Nestle. Dacă credem ce scriu ei la ingredinte, atunci conține decat fructe și nu are adaos de zahăr. Gustul este foarte asemănător cu cel al piureului de fructe preparat în casă, însă de multe ori Sofi îl preferă pe cel cumpărat, probabil și datorită modului de prezentare.  Prețul variază 5 – 8 lei, depinde de mixul de fructe;

2. Batoane de cereale cu fructe de la Organix; Acestea sunt favoritele noastre și există mai multe sortimente, ovăz si diverse fructe, din nou fără adaos de zahăr. Dupa gust și acestea par naturale, însă nu sunt “legate” bine și sunt foarte sfărâmicioase. Recomand să fie consumat afară, la masă, pe o pătură ce urmează a fi scuturata sau … in zi de curățenie ☺. Prețul este in jur de 17 lei cutia cu 6 batoane.

3. Biscuiți fără zahăr de la Organix sau Longevita. Ambii sunt ok, dar Sofi îi preferă pe cei de la Organix. Îi găsiți sub diverse forme: litere,  animale. Prețul pt Organix este in jur de 14 lei cutia cu 5 pungulite de biscuiți (125 grame), iar Longevita în jur de 11 lei (140 grame). 

   4. Foite din fructe deshidratate Frutina – acestea sunt preferatele noastre, conțin 100% piure de fructe deshidratate, iar prețul este 3.7 Ron bucata de 15 grame.

5. Borcănele cu fructe de la Hipp. In general consumăm fructe proaspete și de 1 an si 2 luni , de cand am început diversificarea, nu cred că a mâncat mai mult de 5-6 borcanele. Îi plac foarte mult, dar mănâncă foarte bine si fructele proaspete, așa ca recurgem la borcanele doar în caz de urgență. Am atașat cele 3 borcanele pe care le am momentan in casă just in case

6. Fulgi de porumb fără zahăr de la Solaris. Din păcate conțin sare, dar nu se simte în gust. Prețul este in jur de 5 -6 lei.

8.  Pufuleți fără sare de la Solaris. I-am cumpărat pentru că foarte mulți copii la locul de joacă mănâncă pufuleți și Sofi poftea mereu, însă având sare, ulei și colorant nu am lăsat-o nici măcar să guste. Aici vreau să deschid o paranteză putin mai mare.  Pe lângă faptul ca au un conținut mare de sare, uleiul vegetal folosit de unii producători este un amestec de uleiuri din plante oleaginoase diferite. Consumul acestui ulei este asociat cu reacţii alergice, creştere în greutate, creşterea colesterolului şi astfel risc crescut de boli cardiovasculare. De asemenea, mulți producători folosesc ca și colorant artificial galben – tartrazina sau E102. Aceasta este asociată cu diferite reacții alergice la persoanele sensibile, declanşând la copii astm, rinita sau ADHD.

 Probabil pufuleții  cu sare i-ar plăcea și Sofiei, însă aceștia fără sare nu îi plac, dovadă faptul ca avem această pungulita de mai bine de 1 lună.

   Acestea sunt gustările pe care am ales să i le ofer fetiței mele între mese, atunci când nu îi pregatesc ceva proaspăt. Pe parcursul timpului am mai încercat cateva variante, însă Sofiei nu i-au plăcut, așa că am renunțat la ele. Momentan avem 2 gustări/ zi: una dupa masa de dimineață și una după-amiază, la joacă de obicei (ne oprim din joacă, ne așezăm pe o bancă și mâncăm). Este important să nu fie foarte apropiate de ora mesei pentru a nu strica apetitul copilului. Legat de cantitate, am citit tot felul de gramaje în funcție de vârstă, să nu fie nici prea mult, nici prea putin … Eu nu mai țin cont demult de gramaje nici atunci când este vorba de  mesele principale. Am ales să țin cont de preferințele copilului și de etapele prin care trece (pusee de creștere, erupții dentare, răceli, diverse sentimente in funcție de schimbările din viața noastră etc) și să accept că sunt zile când mănâncă mai puțin și zile când mănâncă de ma întreb dacă nu cumva ar trebui sa o opresc pentru ca a mâncat prea mult.

Poftă bună și distracție plăcută în descoperirea gusturilor copilului tău! Transformă în ceva plăcut și frumos această etapă care poate fi stresantă la gândul că vei culca copilul flămând!!! 


Leave a Reply

